VYUČOVANIE DONY MARGARITY

Vitajte na vyučovaní dony Margarity, učiteľky na základnej škole, ktorá svojich žiakov vzdeláva svojským spôsobom. Na dvojhodinovke od nej dostanete praktické rady do života na príkladoch z biológie, histórie, geografie a matematiky.

V inscenácii zámerne nepoužívame hudbu, aby diváci mali od príchodu čo najautentickejší pocit návratu do školy, vrátane zlých asociácií, keď trpeli pod učiteľskou autoritou.

dĺžka predstavenia: 2 vyučovacie hodiny po 45 minút, desiatová prestávka

 

autor Roberto Athayde
réžia Mária Záchenská
preklad Lucia Boršanová
dramaturgia Roman Martinec
scéna a rekvizity Michal Lalinský
kostýmy Marina  Žiaková
svetlo a zvuk Dávid Strieženec
vlasy a  make-up Zuzana Pauková
foto a vizuál Anikó Szudor
foto z predstavenia Barbora Podola
produkcia Katarína Šúchalová
 

hrá Oľga Belešová

 

premiéra: 28. 4. 2023

 

Predstavenie odporúčame pre divákov od 15 rokov.

 

 

 

Ohlasy médií:

Denník Pravda: V tejto monodráme Belešová stavia na pevných základoch svojich dávnejších divadelných skúseností, keď sa ako prvá slovenská stand-up herečka v Divadle GuNaGu postavila pred publikum so svojou vlastnou autorskou hrou. Každé slovo či gesto má presne načasované, aby divákov zasiahlo na určenom mieste. Nepoužíva pritom lacné triky, je dobrá pozorovateľka a skúsená interpretka aj autorka. (Zora Handzová)

Denník SME: Je ako vracajúca sa nočná mora. Závan toho najhoršieho zo školského systému, čo ste kedy zažili… Vyučovanie dony Margarity tvorcovia označujú ako tragikomický monológ jednej impulzívnej ženy. V podaní Oľgy Belešovej, ktorá postavu stvárnila v pomerne novom Divadle bez masky, však vznikla oveľa hlbšia kreácia. (Soňa Jánošová)

Denník N: Kvantami textu sprevádza diváka Oľga Belešová ako Dona Margarita bravúrne. Ak sa ozve z hľadiska reakcia na nejakú z jej otázok – okamžite reaguje, improvizuje. V bulletine k predstaveniu sa píše, že úskalím hry je aj jedovatosť postavy Dony Margarity, balansujúca medzi znesiteľným a neznesiteľným. Cieľom tvorcov bolo preto sledovať aj komickú stopu. Pravdepodobne to je dôvod, prečo stelesnenie ,,diktatúry“ v podobe Oľgy Belešovej nevyznieva tak vážne a zastrašujúco ako samotné dielo aj udalosti, na ktoré reaguje. (Linda Nagyová)