VYUČOVANIE DONY MARGARITY

Vitajte na vyučovaní dony Margarity, učiteľky na základnej škole, ktorá svojich žiakov vzdeláva svojským spôsobom. Na dvojhodinovke od nej dostanete praktické rady do života na príkladoch z biológie, histórie, geografie a matematiky.

V inscenácii zámerne nepoužívame hudbu, aby diváci mali od príchodu čo najautentickejší pocit návratu do školy, vrátane zlých asociácií, keď trpeli pod učiteľskou autoritou.

Za inscenáciu Vyučovanie dony Margarity získalo Divadlo bez masky cenu Zlatý Gunár ako Objav sezóny na Medzinárodnom festivale Kremnické gagy  2023 a herečka Oľga Belešová za stvárnenie postavy Dony Margarity získala Výročnú cenu Literárneho fondu 2023.

dĺžka predstavenia: 2 vyučovacie hodiny po 45 minút, desiatová prestávka

 

autor Roberto Athayde
réžia Mária Záchenská
preklad Lucia Boršanová
prebásnenie veršov Milan Malinovský
dramaturgia Roman Martinec
scéna a rekvizity Michal Lalinský
kostýmy Marina  Žiaková
svetlo a zvuk Dávid Strieženec
vlasy a  make-up Zuzana Pauková
foto a vizuál Anikó Szudor
foto z predstavenia Bara Podola
produkcia Katarína Šúchalová
 

hrá Oľga Belešová

 

premiéra: 28. 4. 2023

 

Predstavenie odporúčame pre divákov od 15 rokov.

 

 

 

 

Ohlasy médií:

Denník Pravda: V tejto monodráme Belešová stavia na pevných základoch svojich dávnejších divadelných skúseností, keď sa ako prvá slovenská stand-up herečka v Divadle GuNaGu postavila pred publikum so svojou vlastnou autorskou hrou. Každé slovo či gesto má presne načasované, aby divákov zasiahlo na určenom mieste. Nepoužíva pritom lacné triky, je dobrá pozorovateľka a skúsená interpretka aj autorka. (Zora Handzová)

Denník SME: Je ako vracajúca sa nočná mora. Závan toho najhoršieho zo školského systému, čo ste kedy zažili… Vyučovanie dony Margarity tvorcovia označujú ako tragikomický monológ jednej impulzívnej ženy. V podaní Oľgy Belešovej, ktorá postavu stvárnila v pomerne novom Divadle bez masky, však vznikla oveľa hlbšia kreácia. (Soňa Jánošová)

Denník N: Kvantami textu sprevádza diváka Oľga Belešová ako Dona Margarita bravúrne. Ak sa ozve z hľadiska reakcia na nejakú z jej otázok – okamžite reaguje, improvizuje. V bulletine k predstaveniu sa píše, že úskalím hry je aj jedovatosť postavy Dony Margarity, balansujúca medzi znesiteľným a neznesiteľným. Cieľom tvorcov bolo preto sledovať aj komickú stopu. Pravdepodobne to je dôvod, prečo stelesnenie ,,diktatúry“ v podobe Oľgy Belešovej nevyznieva tak vážne a zastrašujúco ako samotné dielo aj udalosti, na ktoré reaguje. (Linda Nagyová)

Mloki.sk: Belešová porušuje osobné priestory svojich žiakov, ktorých predstavujú diváci… Neustále mení nálady, presne odpozorovaným a pritom originálnym spôsobom neimituje, ale demaskuje proces deštrukcie osobnosti… Belešová ešte pred rokmi vytvorila sugestívnu drobnokresbu v legendárnej monodráme Ďefčátko v Divadle GUnaGU, teraz ako podstatne staršia dona Margarita je rovnako presná, a hlavne neodbytná. (Marek Godovič)